KONCERT
MIKYSKA/HÁBA: ŠESTINOTÓNOVÉ HARMONIUM

PÁTEK 15. 10. 2021
20:00
KLÁŠTER SV. ANEŽKY (Anežská 12, Praha 1)
DÉLKA: 60 minut koncert + Q&A

KOUPIT VSTUPENKY

PROGRAM

Alois Hába: Šest skladeb pro šestinotónové harmonium, op. 37
Ian Mikyska: In (světová premiéra)
+ Po koncertě budou následovat Q&A o šestinotónovém harmoniu s Ianem Mikyskou a Miroslavem Beinhauerem.

INTERPRET

Miroslav Beinhauer – šestinotónové harmonium

LIGHT DESIGN

Tomáš Morávek – light design

Skladatel Alois Hába (1893–1973) byl jedním z průkopníků mikrotonální hudby v evropském i světovém měřítku. Jeho aktivita mimo jiné zahrnovala i vývoj speciálních nástrojů ve čtvrttónovém i šestinotónovém systému – klavíry, klarinety, trumpety, flétny i právě šestinotónové harmonium. Ze tří exemplářů ve sbírkách Národního muzea – Českého muzea hudby je ve funkčním stavu pouze nástroj z dílny Augusta Förstera postavený v roce 1937. Hába tento nástroj použil ve své šestinotónové opeře Přijď království Tvé, jejíž světovou premiéru produkovalo Ostravské centrum nové hudby v roce 2018 (právě zde proběhlo první setkání Miroslava Beinhauera s tímto nástrojem), a složil pro něj jedinou sólovou skladbu, Šest kusů pro šestinotónové harmonium op. 37 (1928), která bude v rámci tohoto koncertu poprvé provedena v Praze.

Kompozice skladatele a hudebníka Iana Mikysky (*1994) představí harmonium v nečekaně kontemplativní poloze doplněné světelným designem v podmanivém prostředí Anežského kláštera. „Při představě čtyřicetiminutové skladby pro šestinotónové harmonium si asi mnoho lidí představí náročné matematické cvičení. Skladba In je ale vlastně spíš meditativní zážitek. Název vyjadřuje základní metaforu: sólové harmonium se ocitá ‚uvnitř‘ elektronického partu, který obsahuje hlavně terénní nahrávky, ale i další nahrávky harmonia, litofony, zvuky elektromagnetického záření nebo pingpongový míček v tibetské míse. ‚Uvnitř‘ se ale ocitá i posluchač: uvnitř harmonií, rytmů, melodií, časů, prostředí,“ přibližuje svou skladbu Ian Mikyska. „Zvlášť v případě tak jedinečného nástroje je skvělé, že jsem měl možnost skladbu vytvořit v přímém a každodenním kontaktu s nástrojem, a využít tak nejen ladění, které je relativně snadno uplatnitelné teoreticky, ale i specifické fyzické vlastnosti nástroje. Celé léto jsem docházel do Českého muzea hudby, kde jsme se s Mirkem Beinhauerem stali dvěma živými exponáty: skládající skladatel, respektive cvičící hudebník,“ dodává.

Miroslav Beinhauer (*1993) se věnuje sólové a komorní hře na klavír a jako jediný na světě také hře na šestinotónové harmonium. Zaměřuje se především na hudbu 20. století, hudbu soudobou a mikrotonální. Momentálně je centrem jeho zájmu Alois Hába a jeho klávesová tvorba. Je studentem doktorského programu na JAMU, absolvoval stáže na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni či na na School of Arts v belgickém Gentu. Byl účastníkem festivalů v ČR, Belgii a Polsku. Vystupoval s Janáčkovou Filharmonií Ostrava, Filharmonií Hradec Králové, je členem Ostravské bandy. Podílel se také na speciálních projektech jako například na 24hodinovém provedení skladby Vexations Erica Satieho na festivalu Moravský podzim či světové premiéře šestinotónové opery Aloise Háby Přijď království Tvé na festivalu Dny nové opery Ostrava, kde hrál obtížný part na šestinotónové harmonium. Ve světové premiéře nahrál jediný sólový opus Aloise Háby pro šestinotónové harmonium Šest skladeb pro šestinotónové harmonium, op. 37.


Koncert se koná ve spolupráci s Národním muzeem – Českým muzeem hudby, festivalem Struny podzimu a Ostravským centrem nové hudby.
Za finanční podpory Fondů EHP 2014 – 2021, Programu Kultura a Ministerstva kultury České republiky.

Šestinotónové harmonium, stálá expozice Českého muzea hudbyŠestinotónové harmonium, stálá expozice Českého muzea hudbyIan Mikyska a šestinotónové harmoniumMiroslav Beinhauer při hře na šestinotónové harmonium,Alois Hába a šestinotónové harmoniumŠestinotónové harmonium, stálá expozice Českého muzea hudby